donderdag 11 januari 2007

speel- en moedergroep




Als bewuste thuisblijfmama (toch zeker nog voor een jaartje) kan ik altijd bij mijn kinderen zijn. En mijn kindjes hebben altijd hun mama in de buurt. Toch vind ik het ook belangrijk dat ze regelmatig leeftijdsgenootjes zien, om samen te leren spelen.

Daarom ben ik begonnen met een speelgroep (http://speelgroep.blogspot.com) . Vorig jaar ben ik er ook al een tijdje mee beziggeweest, maar omdat ik toen hoogzwanger was, is het voor een hele tijd stilgevallen. Nu ben ik er terug mee begonnen. Wat houdt een speelgroep in? Dat enkele mama's samen met hun kindjes samenkomen, bij ons thuis of bij een andere mama, om samen wat te kunnen spelen. De mama's kunnen dan ook gezellig wat kletsen over de fratsen van hun schatjes.

Gisteren was de eerste samenkomst. 4 mama's, 6 kindjes en 2 buikbabietjes. Het was een gezellige drukte.

Er waren 4 kindjes tussen de 16 maand en 2 jaar. En dan nog 2 babietjes van 5 maanden. De buikbabietjes worden allebei eind mei verwacht. Dus die leeftijden zijn alvast mooi verdeeld.
Er zijn nog 2 mama's die gisteren er niet bij waren, hopelijk kunnen zij er een volgende keer wel bij zijn.

Er is afgesproken dat we dit 2-wekelijks gaan doen, niet iedereen zal elke keer kunnen, maar dit hoeft ook niet. Er zal elke keer wel iemand kunnen, en zo kunnen de kindjes gezellig samen spelen.

Amelie lag nog in haar bedje toen de eerste kindjes arriveerden. Ze had dus wel even tijd nodig om te wennen, wie was er nu plots allemaal in haar huis? Net wakker en de volgende mama met dochter komt er al aan. En dan werd Pauline ook nog wakker, net op het moment dat de derde mama binnenkwam. Dat was even wat te veel drukte, maar na 10 minuten was dit allemaal vergeten, ze hebben mooi samengespeeld. De 2 kleinsten waren erg vrolijk en konden het goed met elkaar vinden, ze hielden (soms) mooi elkaars handjes vast.

Naast deze speelgroep, probeer ik ook regelmatig naar een moedergroep (www.moedergroep.be) te gaan. Dit is eigenlijk ongeveer hetzelfde concept, dat zwangeren of mama's elkaar raad kunnen geven, en de kindjes kunnen ondertussen samenspelen. Dit is elke donderdagvoormiddag. Dus vandaag waren we ginder op post, Pauline heeft ginder een mooi dutje gedaan, en Amelie had niet echt haar dagje vandaag, want mama mocht niet opstaan, of ze klapte zich aan mij vast. Maar er zijn ook enkele momenten geweest dat ze wel braafjes aan het spelen was.

En zo hebben mijn dochters weer hun portie 'leeftijdsgenootjes' gehad voor deze week :)




1 opmerking:

Anoniem zei

*jaloers*

Als ik zie wat een mogelijkheden je hebt met je kindjes én andere vriendschappen, ben ik soms wel een beetje jaloers dat wij het financieel niet aankunnen om nog wat thuis te blijven...

En dan mag het leerkrachtenberoep nog relatief rustig zijn... Ik heb er mijn handen mee vol en zou graag wat meer tijd in zulke leuke dingen steken!

Maar ik gun het je van harte! Laat die twee meiden van jou maar lekker van mama genieten en regelmatig met de speelgroep samenkomen!